Paisatges de la pedra seca
Catalunya
Arqueologia del paisatge

La pedra seca es reivindica

13/12/2011
Notícies TGN

Els nostres marges és el nom de l'exposició concebuda amb motiu del 10è aniversari de la revista El marge (Baix Penedès), secció mediambiental de l'Agrupació de Defensa Forestal (ADF) Clot de Bou, i que s'ha pogut veure aquestes darreres setmanes de l'any a la Bisbal del Penedès. Es un recull de 48 fotografies de geografia variada però de tècnica constructiva comuna: la pedra en sec. Les construccions amb aquesta tècnica són un element natural plenament integrat en els ecosistemes naturals de manera que creen un hàbitat privilegiat per a la flora i la fauna i eviten l'erosió i la degradació del terreny Així, la pedra seca exemplifica el paradigma de la sostenibilitat: un ús mínim dels recursos (les pedres), amb un màxim d'eficiència i de respecte per l'entorn. La pedra seca forma un paisatge cultural divers i complex i és una expressió fidel de les tradicions, coneixements, tècniques i cultures intangibles dels seus creadors i per tant dels avantpassats del nostre territori. Una tria de 16 d'aquestes imatges de marges de les comarques de Tarragona integren a més la làmina del calendari editat per la Unió Corporació Alimentària de Reus. Es tracta d'un almanac que es distribuirà a les seccions de crèdit i cooperatives agrícoles associades a aquesta entitat. Avui dia la pedra seca constitueix un actiu mediambiental, cultural i econòmic de primer ordre tant per la indústria turística com per les explotacions agràries. Al Baix Penedès, el calendari el distribuirà a les cooperatives d'Albinyana i Masllorenç.